Fodboldspiller: Sammenhæng mellem BMI og sundhed

Når man spiller fodbold, hvad end det er på professionelt plan eller på amatørniveau, så handler det alligevel om at have en god kondi og kunne være med på spillet, når det bliver hedt.

Det er godt at vide, hvor man ligger rent sundhedsmæssigt, så man kan rette sig efter den information, man får. Men hvordan er det lige, at man finder ud af, om man er en sund fodboldspiller, om man har en god kondi eller om, man skal ændre noget.

Der er mange parametre, der kan fortæller os, om vi er sunde, og det er faktisk ikke kun overvægt, der viser, at vi er usunde.

Undervægt kan nemlig også være en ekstrem farlig situation, og især hvis man er fodboldspiller og spiller på højt plan, for så har man brug for god ernæring.

Hvordan finder jeg ud af, om jeg er sund nok?

Som sagt er der mange parametre, der kan fortælle, om du er sund eller usund, men en af de ting, som er brugt meget og som stadig bruges til at måle overvægt og undervægt, det er en BMI-beregner.

BMI står for Body Mass Indeks og beregner, hvorledes din vægt er på et sundt eller et usundt niveau. Og det kan som sagt godt være, at du har en lav vægt, men det kan også være lig med en usund vægt.

Som fodboldspiller er det utrolig vigtigt, at du kender din krops behov, og hvis du ikke selv er bevidst om dens signaler, er en BMI-beregner en udmærket indikator til dette.

Hvis du fx har et BMI under 18, så vil det sige, at du er undervægtig. Men hvis du på den anden side har et BMI over 25, så er du overvægtig.

Hvordan beregner jeg mit BMI?

Du kan enten beregne dit BMI gennem en BMI-beregner på en hjemmeside, men du kan også gøre det uden. Her dividerer du din vægt i kg med din højde gange højde i cm. Altså hvis du vejer 80 kg og er 170 cm høj, vil det se sådan her ud: 80/(170 x 170).

Det er en god målestok i forhold til din sport, for her kan du rette din kost efter BMI-tallet, da du kan finde ud af, om du er under- eller overvægtig.

Hvad kan jeg bruge mit BMI-tal til?
Du kan bruge tallet som en indikator for at finde ud af, om du er under- eller overvægtigt. Der kan nemlig være konsekvenser ved begge tilstande.

Hvis du har et lavt BMI-tal, kan det betyde, at du hurtigere vil blive syg, generelt er mere træt og svagere (især som kvinde), og det er punkter, som ikke er godt i forhold til din fodboldtræning. Du har behov for styrke og energi, og det er noget, du ikke har med et lavt BMI.

Hvis du tværtimod har et BMI-tal, der er over 25, betyder det faktisk ikke så meget, så længe du motionerer i hvert fald en halv time om dagen. Men hvis tallet kommer over 30, vil det have store konsekvenser for dit helbred. Der er nemlig større chance for alvorlige livsstilssygdomme.